الثلاثاء، أبريل ٢٤، ٢٠٠٧

صديقي الصدوق

و أخيرا كتبت 2 بوست و طارو
بس البوست دا اتكتبلو النجاه و الحمد لله

بصو انا حأكتب عن صديقي الصدوق
الي مش ممكن ابدا اقدر استغني عنه
القرايه , عندي كده تقريبا حاله من حالات الادمامن
الحاجه الوحيده الي بتخليني انسى الدنيا و اقعد لها
ووقت القرايه قبل النوم مقدس حتى لو صفحه ياه بحس
احساس جميل اصل الي عندو هوايه و بيحبها و بيحققها
بتدي للانساس احساس بالخصوصيه و بنوع من تحقيق الذات مهما كانت


ديوان مكتبه في غايه الروعه , الديكور كله خشب انا بحب الاشياء
المصنوعه من الطبيعه بتدي هدوء نفسي و احساس بالانتماء للحياه
مين غير تدخل معدني و في ارجاء المكان موسيقى هادئه الله عليها
و ناس هناك في غايه الذوق في المعامله , تكلمهم يحجزولك الكتاب و عندهم ديليفري كمان
و فيه كافيه لذيذ للهروب من العالم الواقعي و الاستجمام بالكتب و الموسيقى
و الهدوء
بجد بجد مكان تحفه بحب اروح هناك جدا ... الي بيحب القرايه يروح و مش حيندم
هو في الزمالك.

بصو انصحكو بقرايه :
تاكسي لـ خالد الخميسي رائع عن واقع الحياه باعين سائقي التاكسي
شكلها باضت لـ عمر طاهر لسه بقراها بس جميل جدا بيحكي عن زمن كلنا عشناه بس بصوره جميله
شيكاجو لـ علاء الاسواني التقييم حسب الذوق
الديك دا تور طبعا لـ ايمان بكري شعر و مسرحيه شعريه بس جامده

و في كتير بس دا الي جه في دماغي علشان قريتهم الفتره الي فاتت اصلي بقرا كتاب اسبوعيا
اه في سلسله كتب لــ
allan +barbara pease
جامده جدا بتحكي عن الرجل و المراه بصوره ساخره






التسميات:



الاقصى

12 Comments:

At ٢١:٤٦, Blogger labido said...

هييييه انا اول واحد ..
فكرتيني بالماضي البعيد .. لما كنت امسك الكتاب وماسيبوش الا لما اخلص عليه ...
وياما حصلت مواقففي مرة .. واللا بعدين
..
سلام

 
At ٠٨:٥٤, Blogger كراكيب عادل said...

انا بجيب الكتب وتفضل بحالتها الظاهر الزمن اتغير

انا كمان بعشق الديكورات الخشب وبصممها كمان هجيب كتاب تاكسي دة

علي مسؤليتك الخاصة هههههههه

 
At ١٤:٤٠, Blogger History Of Me!!! said...

كتاب حياتي ياعين........مشفتش زيو كتاب
القراءة حلوة, كنت من فترة بقرأ شوية قصص زي "شيفرة دافنشي" و"ملائكة وشياطين" شوية كتب قدية, بس للاسف الزمن اخدني فسحة
مش مشكلةا ليوم حروح واقرأ كتاب
شكرا للتذكير بالقراءة

 
At ١٩:٠٥, Blogger david santos said...

O dia 25 de Abril de 1974 foi o dia do derrube da ditadura fascista em Portugal, a chamada REVOLUÇÃO DOS CRAVOS, e a queda do (poder) dos inimigos do povo. 25 de Abril, sempre.

Day 25 of April of 1974 was the day of it knocks down of the dictatorship fascist in Portugal, the call REVOLUTION OF the flowers, and the fall of the power of the enemies of the people. 25 of April, forever!
يوم 25 نيسان 1974 كان يوم تقرع عليها من الديكتاتوريه الفاشيه في البرتغال والدعوة للثورة الزهور ، وسقوط سلطة أعداء الشعب. 25 نيسان ، الى الابد!


День 25 апреля 1974 года, в день он постучит в воздухе фашистской диктатуры в Португалии слово О РЕВОЛЮЦИИ цветы, и падение власти враги народа. 25 апреля, навсегда!
Le jour 25 d'avril de 1974 était le jour de lui frappe vers le bas du fasciste de dictature au Portugal, de la RÉVOLUTION d'appel des fleurs, et de la chute de la puissance des ennemis du peuple. 25 d'avril, pour toujours !
Tag 25 von April von 1974 war der Tag von ihm klopft unten vom Diktaturfaschisten in Portugal, von der Anruf REVOLUTION der Blumen und vom Fall der Energie der Feinde von den Leuten. 25 von April, für immer
25天41974年的一天,它拍下來的法西斯獨裁政權,葡萄牙 號召革命的鮮花,秋天的權力得到人民的敵人. 25日,永不停息

 
At ٢٠:٥٩, Blogger ^ H@fSS@^ said...

teslam edeeki ya 2ama, kefik wi keef el 3eyal wi keef abouhum? in sha allah tkooni bkhier, wa7shtnini, iyaki tseebi el tadween, sa7ee7 kolina bitmor 3aleena ao2at min el mallal wi el zaha2 , lakin la tinfisli 3anna ya gameel, salam illa 7een.

 
At ١٤:٠٨, Blogger sara said...

ههههههههههههههههههههههههههههه
انتي كمااااااااان بتروحي ديوان
متهيئلي لو عملت استفتاء عن نسبة البلوجريه اللي بيرحوا ديوان هاتطلع 100%

سعيدة جدا انك بتحبي القرايه زيي تمام وفعلا كلمة ادمان دي كلمتي لما جوزي يقولي مثلا انتي تعبانه مع البنات طول اليوم _اصلي عندي تلات بنات تؤام كدا عقبال املتك_ ريحي شويه اقوله اخلص جرعه الاستنايت بتاعتي واناااام
فعلا ادمان ادمان ادمان
تحياتي بجد
شيكاجو هاجيبها لما اروح هناك ان شاء الله الشهر دا..بس عموما يعني انا بحب علاء الاسواني من ايام عمارة يعقوبيان...وعلي فكرة نيران صديقه بردو جامدة جدا ابقي اقريها لو كنتي مش قريتيها

تحياتي يا جميل

 
At ٠٥:٤٢, Blogger مجهول said...

ايوه كده شكلك بتخافي علي العيال
رجعتي كتبتي
وابدعتي فعلا
زي اول بوست قريتهولك
ابدااع
وبوست جميل اوي
عن صديقك وصاحبك وملجئك لما تكوني لوحدك
شويه ورق بتقريهم اسمهم كتاب
بتدي للانساس احساس بالخصوصيه و بنوع من تحقيق الذات مهما كانت
عندك حق

 
At ٢٢:٠٥, Blogger Reemo said...

بحب انا كمان الديكور الخشبى والمصنوع من الطبيعه
مش من هواه القرايه انا الا فى اوقات معينه ولحظات خاصه فقط
من الى ذكرتيه ده انا قريت روايه شيكاجو
عجبتنى نوعا ما وتحفظت على حاجات فيها
بس لفت نظرى فى اللى ذكرتيه روايه تاكسى اعتقد انى هدور عليها واقراها
تحياتى

 
At ٢٢:٢٣, Blogger ام العيال said...

labido
خير صديق في الزمان كتاب
احلى حاجه القرايه
زياده في الفكر

كراكيب عادل
هات يا سيدي الكتب دي
انا حقراها
على مسئوليتي
:)
rozza
اخي الحبيب
ارجع اقرا مره تانيه احسن اشي القرايه
اي خدمه

david
يعني و النبي لو فاهم حاجه ابقى
ما تزورنييييييييييييش
و الله ناس كتير يتشتكي كنك
لا احنا فاهمينك و لا انت عرف عايز ايه
اسبوع سعيد

none
اسعدني تعليقك جداااااا
هيه في حد بيحب القرايه
شفت ديوان ياريت كل المكاتب كده
هههههههه حلوه استنايت
ثلاثه توائم ما شاء الله
انا اتنين مطلعين روحي و بينهم 4سنين و نص؟؟؟
لا مش قريتها بس رايحه ديوان الاحد ان شاء الله حجيبها على ضمانتك
:)

sorsaraa
حاضر يشرفني اطلع على الناس النشيطه

مجهول
كده بقه ؟؟
بتهددني
يالله سماح
انه عالمي الخاص الحلم البوست الجي اقرا
و قولي رايك


REEMO
الخشب جميل جدا
مريح للعين و النفس
بحس انه خالي من الزيف او اي تدخل
صناعي متطفل
شيكاجو جميله بس انا برضه متحفظه على بعض الاشياء برضه
مش لازم علشان نوصل الصوره نفتحها على البحري؟؟؟؟؟
تاكسي مش روايه
هي مجموعه قصص واقعيه
بس جميله

 
At ١٢:٣٤, Blogger Incomplete said...

اول حاجة حمد الله على سلامتك.. ومش تطولي الغيبة تاني
أنا كمان بعشق القراية يمكن من وانا عندي 10 سنين
والحمد لله لسه بعشقها لحد دلوقتي
اسعدني جداً انك بتحبي ديوان
وأنا كمان بحبها قوي
لسه كنت فيها الإسبوع اللي فات
:)
في كمان مكتبة زيها بالظبط اسمها كتب خان في المعادي.. مش رحتها بس شكرولي فيها
:)
وناوية اجيب شيكاغو في الخطة الخمسية القادمة إن شاء الله
وزي مانان قالت نيران صديقة فعلاً حلوة..مش هتندمي لو جبيتها وعلى ضمانتها.. وعلى ضمانتي بقى هاتي الحب في المنفى لبهاء طاهر لو مش كنتي قريتها
انا أصلاً بحب كتاباته قوي
:)

 
At ١٨:٣٣, Anonymous غير معرف said...

ازيك ام العيال.. بالنسبة للاخ صندوق وتعليقاتة ممكن يكون الصنف الى واخدوة متخزن غلط بما انة اسمة صندوق (حسب ماقريت) المهم طنشية وهو هيزهق. بالنسبة لديوان طبعا مكان هايل انا مستغربة انك لسة بتعرفية لانة مشهور جدا وانا بصراحة بارروحة كتير وعلى فكرة الاخوة الى بيحبو يدورو على الكتب الى كانت فى السوق ومالحقتهاش ممكن تلاقى حاجات نادرة فى الركن بتاع الكتب المستعملةة اى كتاب فلى الركن دة ب10 جنية طبعا مقارنة باسعار الكتاب اول مانزل هتكون والال حاجة لان فى الغالب الكتاب بيكون جديد وصاحبة قراة وباعهة للمكتبة.. يعنى فيد وايتفيد.. المكان هايل وفى ركن كمان للموسيقى مش بس الكتب وركن كمان للهدايا ياجماعه انا مش من المالكين للمكان بس بصراحة الواحد بيفرح لما يلاقى حاجة زى كدة فى مصر. بالنسبة لكتاب تاكسى الحكاوى انا قريتة والكاتب بصراحه كويس جدا و غالبا حتحس انك انت الى كاتب الكلام دة لان كل واحد فينا قابل نفس المواقف بتاعة الكاتب .. الستاذ علاء الاسوانى وشيكاغو .. عشان ماظلموش انا ماقريتش الكتاب بس ناس كتير اثق فى رايهم يعنى ليهم وقفات على الكتاب وعلى كل حال دة مايتعارضش مع مجهود الكاتب وابداعة .. اتمنى انى اكون صديقة جيدة للمدونة

 
At ١١:٠٨, Blogger koukawy said...

انا زيك بحب الخشب جدا
و لازم عليطول في ايدي كتاب حتي في الشغل في البريك في ايدي كتاب و لازم قبل ما انام اقري
قريت تاكسي و كتبت عنها بوست من زمان
و قريت شيكاجو عجبتني
و خاصه رسم الصور بوضوح لدرجة ان الجسم يقشعر و انتي طبعا هتفهميني مادام قريتيها
و حاليا بقرا في الف ليله و ليله بالفرنساوي

 

إرسال تعليق

<< Home

http://nazweb.jeeran.com/flag.gif
  • tdv,.